Najtrudniejszym warunkiem do spełnienia jest jednak to, by oszczędności te czynić bez uszczerbku na efektywności i wydajności oraz oczywiście jak najmniejszym kosztem wdrożeniowym. Menedżerowie i właściciele, coraz częściej świadomi znaczenia efektywności energetycznej firmy dostrzegają konieczność racjonalizacji zużycia energii, a co za tym idzie zmniejszenia emisji CO2. Stawiają tym samym coraz wyższe wymagania swoim dostawcom. Wprowadzenie przez firmę STILL koncepcji programu oszczędności energii w wózkach widłowych jest odpowiedzią na potrzebę zwiększenia efektywności energetycznej w intralogistyce. A nawet więcej – STILL wytycza nowy trend łączenia ekonomiczności i wydajności z dbałością o środowisko naturalne poprzez inteligentne sterowanie wózkiem widłowym.
BLUE Q=IQ
Blue Q to nie tylko niebieski przycisk, przypominający odcisk linii papilarnych, znajdujący się w kokpicie
Blue Q = jak to działa?
Operator wózka naciskając niebieski przycisk aktywuje efektywny tryb Blue-Q. Inteligentna optymalizacja charakterystyki napędu polega na oszczędności energii w taki sposób, żeby nie wpływała to ujemnie na proces pracy. Można to porównać z kierowcą samochodu w ruchu miejskim, który oszczędza zużycie paliwa poprzez dostosowanie sposobu jazdy do natężenia ruchu. Tryb Blue-Q wpływa nie tylko na reakcje wózka podczas jazdy, lecz także na inteligentne odłączanie odbiorników elektrycznych. W zależności od wyposażenia i zastosowania – odbiorniki elektryczne zużywają do 35% całkowitego poboru energii. Np. przy jeździe w tył operator potrzebuje tylko światła z tyłu. Włączone przednie reflektory automatycznie wyłączają się przy wybraniu kierunku jazdy do tyłu. Przy dłuższym postoju lub gdy operator opuszcza wózek, szperacz, światła do jazdy w dzień lub ogrzewanie, automatycznie wyłącza się. Od jesieni 2008 roku modele wózków Rx20 oraz Rx60 są w pierwszej kolejności seryjnie wyposażane w system Blue Q.
Intralogistyka to nie tylko nowoczesne pojazdy do transportu poziomego, lecz idee sięgające znacznie dalej. Istotą jest traktowanie wózków i ich operatorów jako część całościowego systemu. Dzięki takiemu podejściu firmy są w stanie przy zachowaniu wydajności przeładunkowej zmniejszyć zużycie wykorzystywanej energii i spełnić tym samym wymogi rynku kładącego nacisk na dbałość o środowisko naturalne.
Źródło: STILL
Foto: STILL