Gemba walking podstawą dobrego zarządzania

Anna Wanat
Gemba walking podstawą dobrego zarządzania
Foto-lean

Gemba – jedyna w swoim rodzaju
Gemba to obszar, w którym dokonują się procesy w danej firmie. Słowo to pochodzi od japońskiego słowa „gembutsu”, oznaczającego „rzeczywistą rzecz”, ale może się to również odnosić do „rzeczywistego miejsca”. Głównymi założeniami tej koncepcji są:

  • osobista obserwacja, będąca podstawową zasadą warunkującą powodzenie narzędzia,
  • obserwacja, gdzie praca się dzieje jako opozycja do dyskusji o działaniach magazynowych „zza biurka”,
  • współpraca, czyli interakcja ludzi i procesów w duchu Kaizen (zmiana na lepsze). Pierwotna koncepcja Kaizen zakłada również ciągłe doskonalenie.

W jednym przedsiębiorstwie takich Gemba może być wiele, a każda będzie inna. W związku z tym rozwiązanie, które idealnie pasowało do jednego obszaru, w drugim wcale nie musi przynieść sukcesu. Co w takim razie trzeba zrobić?

Idź do Gemba
Nie jest możliwe dobre zarządzanie i zauważenie ewentualnych problemów, jeśli danym procesem w firmie kieruje się zza biurka z dala od centrum działań. Najwięcej na temat przebiegu danych procesów zawsze powie ten, kto na co dzień ma z nimi styczność. Dlatego tak ważne jest zejście z poziomu zarządzania zza biurka do centrum działań, czyli Gemba.
Gemba walking daje możliwość zobaczenia, jak rzeczywiście przebiegają procesy w danym obszarze firmy, czy zaistniały jakieś trudności, jak wygląda praca. Istotne jest to, aby rozmawiając z pracownikami nie narzucać im z góry gotowego rozwiązania, ale w rozmowie z nimi dojść do porozumienia i znaleźć optymalne działania, które można podjąć.

Wiedza niedoceniana
Wiedza pracowników szeregowych często jest niedoceniana. Faktycznie jednak są oni najlepszymi specjalistami i posiadają największą wiedzę odnośnie procesów mających miejsce w Gemba. Przykładowo magazynier będzie wiedział najlepiej, jak przebiegają procesy odbioru i kompletacji towaru oraz jakie problemy są z nimi związane, ponieważ sam w tym uczestniczy. Dlatego tak ważne jest, aby osoby zarządzające jak najczęściej pojawiały się w Gemba, rozmawiały z osobami odpowiedzialnymi za wykonywanie poszczególnych zadań i wspólnie szukały najlepszych możliwych rozwiązań, korzystnych dla obu stron. Jest to w duchu jednego z elementów kultury Lean, opierającej się na wzajemnej współpracy osób na wszystkich stanowiskach, od pracownika szeregowego po menedżera najwyższego stopnia.

Rozwiązywanie problemów u podstaw
Pójście do Gemba i rozmowa z osobami odpowiedzialnymi za przebiegające tam problemy daje szereg korzyści, których nie sposób osiągnąć prowadząc jedynie teoretyczne rozważania w gronie menedżerskim i kontrolując działanie procesów z poziomu systemów informatycznych. Obserwując procesy i analizując je w miejscu, gdzie przebiegają, można realnie ocenić, jakie rozwiązania będą możliwe do wdrożenia, jakie przyniosą najwyższe korzyści. Spacer po Gemba nie jest jednak momentem, w którym należy wdrażać rozwiązania, ale jest to czas obserwacji, oceny i szukania rozwiązań. Na przykładzie magazynu to czas, kiedy zarządzający może usłyszeć, jakie są obserwacje operatorów wózków i innych pracowników magazynowych oraz jakie mają pomysły na poprawę prowadzonych działań. Ważne jest też, aby nie skupiać się jedynie na pojedynczych szczegółach, bez zwracania uwagi na całość.

Anna Wanat
Foto: Log4.pl

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji