E-commerce 2014 – ruch jednostajnie przyspieszony

.
E-commerce 2014 – ruch jednostajnie przyspieszony
E-commerce 2014 – ruch jednostajnie przyspieszony

Trendy e-commerce w Polsce:

  • Dalszy wzrost sprzedaży za pośrednictwem kanału e-commerce.
  • Wzrost znaczenia outsourcingu procesów operacyjnych.
  • Zmiany regulaminów i procedur związanych z obsługą zwrotów, wymuszone nowymi przepisami.
  • Powstawanie nowych sieci odbioru osobistego wykorzystujących istniejącą infrastrukturę.
  • Ekspansja firm zagranicznych połączona z lokowaniem w Polsce punktów dystrybucji i obsługi logistycznej.
  • Otwieranie się polskich przedsiębiorstw na rynki europejskie.
  • Postępująca konsolidacja małych e-sklepów.
  • Wzrost zainteresowania branżą e-commerce ze strony funduszy inwestycyjnych.

W 2014 roku największy wpływ na branżę e-commerce będzie miała zmiana przepisów związanych z obsługą zwrotów. Począwszy od 13 czerwca, klient będzie mógł w ciągu 14 dni wycofać się z zakupu. Ponadto na sprzedawców nałożone zostaną dodatkowe obowiązki, związane przede wszystkim z przekazywaniem rozmaitych informacji na temat zamówienia. W konsekwencji sklepy internetowe zostaną zmuszone do przeformułowania regulaminów oraz rekonfiguracji wewnętrznych procedur. - Z punktu widzenia arvato, jako outsourcera procesów e-commerce, szczególnie ważna okaże się szybkość rozpatrywania i opracowywania zwrotów trafiających do centrum logistycznego, która będzie wywierać znaczny wpływ na realizację nowych wymogów przez e-sklepy – twierdzi Lidia Ratajczak-Kluck, Dyrektor Obszaru Media, E-commerce, Programy Lojalnościowe, arvato Polska.

UPS_Actin_087.JPG
UPS_Actin_087.JPG

Wykorzystanie kanału e-sprzedaży w tradycyjnych sieciach handlowych stopniowo staje się standardem, nie zaś czynnikiem przewagi konkurencyjnej. W związku z tym wiele firm korzystających dotąd z kanału tradycyjnego będzie uruchamiało także sprzedaż elektroniczną. - Obserwujemy ten trend w wielu dużych sieciach handlowych, reprezentujących różnorodne branże, m.in. odzieżową, wyposażenia wnętrz, a nawet spożywczą. Firmy coraz rzadziej pozwalają sobie na nieobecność w sprzedaży internetowej – podkreśla Lidia Ratajczak-Kluck.

Dynamiczny rozwój branży wiąże się z rosnącą konkurencją na rynku. Oznacza to przede wszystkim poważne wyzwanie dla małych sklepów internetowych, które coraz częściej będą podejmowały decyzję o konsolidacji. Pozwoli to po pierwsze na rozszerzenie oferty, po drugie – na połączenie sił marketingowych i baz konsumenckich. Nowym trendem jest również wzrost zainteresowania handlem internetowym ze strony funduszy inwestycyjnych. Mamy już na polskim rynku kilka podmiotów, które otwarcie informują o swoich planach związanych z branżą e-commerce. - Polski rynek e-commerce, wychodząc z problemów wieku dziecięcego, zmienia się w oczach. Mniejsi gracze, chcący nawiązać konkurencję z dużymi sieciami, coraz częściej decydują się na konsolidację w celu zwiększenia swojego potencjału. Nie oznacza to wprawdzie, że najmniejsze podmioty znikną całkowicie z rynku, lecz struktura branży wyraźnie się zmienia – mówi Lidia Ratajczak-Kluck.

UPS_Actin_120.JPG
UPS_Actin_120.JPG

Ponadto rośnie znaczenie outsourcingu. Przedsiębiorstwa skoncentrowane dotąd na handlu tradycyjnym coraz częściej zatrudniają firmy zewnętrzne do obsługi e-commerce. Wiąże się to ze wzrastającą świadomością różnic pomiędzy obsługą B2B i sklepów internetowych. Na outsourcing decydować się będą także mniejsze sklepy internetowe znajdujące się w stadium dynamicznego rozwoju. Duża liczba zamówień postawi je przed wyborem: czy przy dużych nakładach finansowych rozbudowywać własną logistykę, czy raczej skupić się na sprzedaży, przekazując kompleksową obsługę procesów (One Stop E-commerce) firmie zewnętrznej.

Ciekawe perspektywy rysują się przed ostatnim ogniwem procesu łańcucha dostaw – do klienta końcowego. Paczkomaty InPost na dobre wpisały się w polski krajobraz e-sprzedaży, a pojawiają się także kolejne podmioty. Szczególnie obiecujące wydają się poczynania Orlenu, który w ubiegłym roku zakomunikował wdrożenie rozwiązania, które umożliwia odbieranie przesyłek na stacjach benzynowych. O szansach powodzenia tego przedsięwzięcia decyduje duża i gęsta siatka stacji paliw.  Ostatnio polski rynek e-commerce został zauważony przez sklepy funkcjonujące w Europie. Oznacza to przede wszystkim inwestowanie w polskie e-biznesy, a także budowanie infrastruktury (centra logistyczne) obsługujące zagraniczne e-sklepy. Zauważalny jest także ruch w drugą stronę: rodzime e-biznesy otwierają się na rynki europejskie. Należy się spodziewać, że będą coraz częściej organizować sprzedaż i obsługę w innych państwach, zwłaszcza w krajach ościennych.

Źródo: arvato
Foto: Log4.pl

Newsletter

Czy chcesz otrzymywać informacje o nowościach i ważnych wydarzeniach na naszej stronie?
Netplozja - wybuchowe strony internetowe

EMIL - Elektroniczny miesięcznik informacji logistycznej

EMIL - 12-2021EMIL - 12-2021EMIL - 11-2021EMIL - 11-2021EMIL - 10-2021EMIL - 10-2021EMIL - 09-2021EMIL - 09-2021Zobacz więcej publikacji

Bezpieczny Magazyn - miesięcznik o bezpiecznym magazynie

Zobacz więcej publikacji