Rosnąca popularność nowych źródeł energii doskonale obrazuje zmianę standardów w segmencie logistycznym. Obok niskich kosztów eksploatacji, wydajności i funkcjonalności, coraz większe znaczenie zyskuje długofalowa opłacalność inwestycji i niwelowanie negatywnego wpływu działalności na środowisko naturalne. Dzięki rozwojowi technologii napędowych, realizacja tych założeń może być jeszcze bardziej skuteczna. – W 2015 roku STILL Polska realizuję akcję „Mission: Zero Emission”. Projekt ma na celu ograniczanie emisji CO2 w intralogistyce. W ramach programu, propagujemy dobre praktyki oraz produkty i technologie sprzyjające ekologicznemu transportowi wewnętrznemu – mówi Paweł Włuka, kierownik działu marketingu STILL Polska. – W program ten doskonale wpisują się realizowane na terenie całej Europy wdrożenia wózków widłowych działające w oparciu o ogniwa paliwowe – dodaje. Jednym z przedsiębiorstw, w którym testuje się maszyny napędzane wodorem, jest duńskie przedsiębiorstwo produkcyjno-handlowe STARK.
Charakterystyka działalności STARK
STARK to sieć sklepów z narzędziami, drewnem i materiałami budowlanymi zapewniająca kompleksową obsługę profesjonalistom i inwestorom indywidualnym. W ponad 90 placówkach działających na terenie Danii i Grenlandii zatrudnionych jest przeszło 2 000 pracowników. Jednym z priorytetów firmy jest ograniczenie wpływu jej funkcjonowania na środowisko naturalne. W związku z tym, STARK jako pierwszy z duńskich dostawców materiałów budowlanych otrzymał certyfikaty FSC i PEFC. Dokumenty poświadczają, że proces pozyskiwania sprzedawanego przez przedsiębiorstwo drewna przebiega w oparciu o zasady zrównoważonej gospodarki leśnej. Firma promuje także rozwiązania sprzyjające ograniczeniu kosztów eksploatacji nieruchomości. Proekologiczne dążenia STARK przejawiają się również w polityce firmy w zakresie transportu wewnętrznego.
Wodór - paliwo przyszłości?
W centralnym magazynie mieszczącym się w Kopenhadze wdrożono pilotażowy program zasilania wózków wodorowymi ogniwami paliwowymi. Funkcjonują tu 4 wózki STILL RX 60 25 wykorzystujące technologię Fuel Cell. Wykorzystywane są w wielozmianowym systemie pracy, również do składowania zewnętrznego, niezależnie od warunków pogodowych. Maszyny napędzane wodorem są chwalone przez operatorów ze względu na ponadprzeciętne parametry jazdy - szczególnie w zakresie przyspieszenia. Jednak najważniejszym wyróżnikiem pojazdów działających w oparciu o ogniwa paliwowe są ich proekologiczne właściwości. – Energia pochodząca z ogniw paliwowych powstaje w wyniku odwróconej elektrolizy. Pobierany z powietrza tlen wchodzi w reakcję z wodorem, dostarczając energii do układu napędowego, analogicznie jak bateria trakcyjna w wózkach elektrycznych – mówi Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Ogromną zaletą technologii Fuel Cell jest zerowa emisja zanieczyszczeń. Jedynymi produktami ubocznymi pracy silnika jest ciepło i woda. Nie ma mowy o dwutlenku węgla i cząsteczkach stałych. Korzyści dla użytkowników wynikają również z krótkiego czasu tankowania pojazdu. Napełnianie baku przy stacji wodorowej trwa mniej więcej tyle, co korzystanie z dystrybutora na stacji benzynowej i nie wymaga profesjonalnej pomocy – tłumaczy ekspert.
Wojciech Podsiadły
Foto: Still