Tegoroczna edycja targów TAROPAK miała wyjątkowy charakter także ze względu na swoją 30.edycję. Z okazji jubileuszu można było obejrzeć niezwykłą wystawę. Historyczne fotografie obrazujące kilkadziesiąt edycji TAROPAKu korespondowały z artystycznym projektem „Dekonstruktura” autorstwa dr Elżbiety Cios, który został motywem przewodnim jubileuszowej edycji targów. Pokazuje on, że nawet z przetworzonej kartki papieru można stworzyć produkt – kostium będący w stanie pięknie otulić kobiece ciało.
Unikatowa tkanina, z której została uszyta kolekcja kostiumów powstała z tysięcy stron modowych żurnali poddanych autorskiej dekonstrukcji druku, a następnie odpowiednio utrwalonych. Proces ten miał nawiązywać do 30. edycji targów Taropak, w czasie których również dekonstruowały się trendy w produkcji opakowań.
W trakcie wernisażu wystawy, firmy które od wielu lat uczestniczą w targach TAROPAK otrzymały specjalne podziękowania. Ich przedstawiciele pytani o to, co im daje udział w tych targach byli jednogłośni w swoich opiniach.
Waldemar Salamon, Wiceprezes Zarządu Silny&Salamon powiedział, że 20-letni staż i doświadczenie z targami TAROPAK mówią same za siebie, że po prostu warto. Ryszard Racki, Dyrektor Handlu i Marketingu w firmie POLPACK, która od 25 lat prezentuje swoją ofertę na targach TAROPAK, podsumował że korzyści z udziału w TAROPAKu są nie do przecenienia zarówno w wymiarze promocyjno-marketingowym, jak i w zakresie powiększenia skuteczności handlowej. Natomiast Paweł Wygnańczuk, Prezes Zarządu Izipak podkreślał, że udział w Targach TAROPAK to spory prestiż i wzrost rozpoznawalności jego firmy nie tylko w Polsce, ale także na rynkach zagranicznych.
III Kongres Przemysłu Opakowań
Targom odbywającym się w Poznaniu tradycyjnie towarzyszą wyjątkowe konferencje
i seminaria oraz inspirujące strefy pokazowe i wydarzenia, które są dla zwiedzających źródłem energii do rozwijania swojego biznesu. Nie bez znaczenia są również dyskusje dotyczące tematów i zagadnień najbardziej interesujących branżę. Między innymi dlatego w targowym programie znalazł się, współorganizowany z Polska Izbą Opakowań, III Kongres Przemysłu Opakowań. Jego tematem przewodnim były „Opakowania w łańcuchu dostaw”. W kongresie wzięli udział projektanci i producenci opakowań, kadra kierownicza centrów logistycznych i magazynów, przedstawicieli sieci handlowych oraz ci wszyscy, którzy w swojej pracy spotykają się z opakowanymi produktami.
Podczas kongresu dyskutowali oni o różnych aspektach funkcjonowania łańcucha dostaw, nowych technologiach oraz bezpieczeństwie opakowań i produktów. Wacław Wasiak, Dyrektor Biura Polskiej Izby Opakowań otwierając Kongres podziękował targom poznańskim za zaangażowanie na rzecz branży. Powiedział też, że „trudno przecenić rolę i znaczenie targów TAROPAK w obszarze promocji polskiego przemysłu opakowań i całego rynku opakowań w Polsce”.
Fabryka Pakowania na Żywo
Ciekawym punktem targowego programu była także Fabryka Pakowania na Żywo, w ramach której pokazano automatyczne linie do pakowania w folie świeżych produktów spożywczych oraz wyrobów piekarskich i cukierniczych. Wyjątkowość fabryki polegała na pokazaniu efektów pakowania, jakie daje stosowanie wielowarstwowych folii termokurczliwych na automatycznych liniach pakujących o wydajności kilku tysięcy opakowań na godzinę. Nowością było zastosowanie zgrzewów ciągłych w automatach pakujących oraz folii zapobiegającej efektowi parowania świeżych produktów. Organizatorami wydarzenia była firma Polpack i Międzynarodowe Targi Poznańskie.
Innowacyjne opakowania
Opakowania jako swoiste narzędzie marketingowe, które buduje przywiązanie do marki, w znacznym stopniu wpływają na wizerunek i sprzedaż oferowanych produktów. Okazją do poszerzenia wiedzy w tym zakresie były warsztaty i wystawa „Innowacyjne opakowania” zorganizowane przez magazyn „Świat Druku”. Eksperci z różnych firm, mający wieloletnie doświadczenie w branży, w praktyczny sposób zapoznali uczestników z aspektami produkcji opakowań. W czasie warsztatów targowi goście dyskutowali między innymi o biznesowym potencjale etykiety i najnowszych metodach jej produkcji, o opakowaniu jako narzędziu służącym do promocji konsumenckiej oraz o innowacjach usprawniających prace w drukarniach opakowaniowych i etykietowych. Wydarzeniem interesowali się jest przede wszystkim przedstawiciele firm projektujących opakowania, agencji reklamowych, drukarni, a także brand managerowie. Uzupełnieniem warsztatów była wystawa, w ramach której zaprezentowało kreacje opakowaniowe, efektowne uszlachetnienia oraz innowacyjne etykiety.
Natomiast ci, którzy chcieli poznać mechanizmy wpływające na decyzję klienta oraz jego sposób postrzegania oferty handlowej wzięli udział w konferencji „Opakowanie, które sprzedaje”, którą poprowadził dr Marek Borowiński.
Art of Packaging i PAKSTAR
Targi TAROPAK były również okazją do obejrzenia prac laureatów konkursów Art of Packaging i PAKSTAR. Art of Packaging to idealna okazja dla młodych, jeszcze studiujących projektantów i twórców opakowań, by zaprezentować swoje pomysły szerszej publiczności. Co roku jury złożone z ekspertów w dziedzinie opakowaniowej wybiera najlepsze projekty w kategorii Debiuty i Professional. Konkurs otrzymał akredytację Światowej organizacji Opakowań w USA co oznacza, że laureaci są automatycznie nominowani do nagrody głównej międzynarodowego konkursu WorldStar organizowanego przez Światową Organizację Opakowań (World Packaging Organization - WPO).
Natomiast prace nagrodzone w ósmej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Opakowań PakStar i piątej edycji Krajowego Konkursu Projektów Opakowań Student PakStar otwierają laureatom drogę do udziału w Światowym Konkursie Opakowań WorldStar, a konkurs Student Pak- Star - w Światowym Konkursie Projektów Opakowań WorldStar Student Award. Wymienione konkursy są organizowane przez WPO. Celem konkursu PAKSTAR jest stymulowanie i promowanie działań innowacyjnych w dziedzinie opakowań, zmierzających do doskonalenia opakowań oraz lepszej ochrony pakowanych wyrobów, a także zwiększenia ich konkurencyjności na rynku krajowym i zagranicznym.
Źródło: MTP
Foto: MTP